המשבר הכלכלי העולמי

January 7, 2014 at 2:55 am
filed under Uncategorized
Tagged

תפקיד התקשורת, השיווק והמדיה במשבר הכלכלי העולמי

בספטמבר 2008 פרץ בעולם המשבר הכלכלי החמור ביותר מאז השפל הגדול של שנות השלושים במאה שעברה. המשבר נבע משימוש שגוי בכלים פיננסיים פשוטים דוגמת משכנתא והלוואה, בקנה מידה רחב היקף אשר הדגים לעולם כולו כיצד שימוש שגוי בכלים אלו והיעדר פיקוח ורגולציה מתאימים יכולים להביא מיליוני אנשים למצב של פשיטת רגל פיננסית גם בתחום קרמיקה.

נקודה חשובה ומעניינת במשבר זה היא הדרך בה סיקרו אמצעי התקשורת והמדיה את מה שקרה ויותר מכך – הדרך בה השפיע סיקור זה על התגלגלות המשבר עצמו.

במקרים רבים של משברים פיננסיים רחבי היקף, הגורם המניע ומתחיל את התהליך אינו הגורם המביא את המשבר לקנה המידה הסופי שלו. המאפיין הפסיכולוגי משחק תפקיד מהותי ומרכזי בכל משבר כלכלי, ובטח ובטח במשבר בסדר גודל עולמי. לדוגמה, במשבר האחרון, לאחר קריסתו של בנק ההשקעות "ליהמן ברודרס" באמצע ספטמבר 2008 החלה המולה המונית כלל עולמית אשר הביאה להחרפתו החמורה של המשבר, הרבה מעבר למימדיו המקוריים.

הדיווחים התקשורתיים אודות קריסת הבנק, אשר בימינו עוברים באמצעי המדיה הפופולאריים דוגמת האינטרנט ומבזקי החדשות בטלפונים הסלולאריים בתוך דקות ספורות בלבד, הביאו מיליוני אנשי ברחבי העולם להיבהל ולרוץ לבנקים שלהם ולמשוך את כספי הפיקדונות שלהם.